Crontab Yardımıyla Göz Sağlığını Korumaya Çalışmak

Bilgisayar başında uzun saatler geçirenlerin çeşitli sağlık problemleriyle karşılaştıkları ortada. Sırt, bel rahatsızlıklarından tutun da göz sağlığının bozulmasına kadar pek çok olumsuz etkisi var bilgisayar başında geçirilen uzun saatlerin.

Bugüne kadar bunlarla ilgili pek çok yazı okudum, hemen hemen hepsi, belirli aralıklarla çeşitli egzersizler yapmayı öneriyor. Fakat okuduğunuz uzun bir makaleye yahut binlerce satırlık kodlara gömüldüğünüz zaman çoğunlukla bunlar aklınıza gelmiyor. Bu durum için de çeşitli çözümler üretilmiş tabii, birtakım uygulamalar, belirli aralıklarla size bu egzersizleri hatırlatabiliyor. Mesela RSIBreak[1] adlı uygulamayı kullanmıştım 3-4 yıl önce, belirli aralıklarla bazı egzersizleri hatırlatan küçük, güzel bir uygulama. Bazı dağıtımların paket depolarında bulunuyor, kurup deneyebilirsiniz.

RSIBreak uygulamasının bir süre sonra beni rahatsız eden iki yanını fark ettim:
1) Uyarıları ekran aracılığıyla yapıyor. Odaklanıp bir yazıyı okurken ekranın bir köşesinden çıkan uyarı kutucuğu dikkatimi çok fazla dağıtıyordu. (Tabii uygulamanın amaçlarından biri elbette bu ama işte biz anlaşamadık, napalım).
2) Belirli aralıklarda verdiği uyarılar sırasında bilgisayarı hiç kullanmamaya zorluyor. Mesela 20 sn boyunca fareyi ya da imleci hiç kımıldatmamanız gerekiyor, aksi takdirde uyarıyı sürdürüyor. Yazılımın beni uyarmasını seviyorum ama bu kadar zorlaması hoşuma gitmiyor.

Bu iki sebepten dolayı uzun süredir RSIBreak’i kullanmıyordum, yerine de yeni bir şey aramadım. Lakin yakın zamanda okuduğum sağlıkla ilgili birkaç yazı, beni tekrar önlem almaya itti. Özellikle göz sağlığı ile ilgili kısım, bilgisayar başında geçirilen süreler yüzünden gözleri bozulan bir kişi olarak “yav bu böyle olmayacak” dedirtince alternatif bir şey yapayım dedim.

Göz sağlığı ile ilgili uyarılar içeren yazıların çoğunda önerilen iki şey var:
1) 20-30 dakikada bir kez, 15-20 saniye süreyle ekrana değil de uzak bir noktaya (en az 5-6 metre uzağa) bakın.
2) Gözlerinizi kırpmayı unutmayın. Normalde insan gözü dakikada 10-12 kez kırpılıyor, fakat bilgisayar başında bir şeye odaklandığımızda bunu yeterince yapmıyoruz ve bu da göz kuruluğuna sebep oluyor.

Bu iki basit mevzuyu çözüme kavuşturmak için kendimce basit bir yol buldum: Bunları kendime hatırlattığım iki küçük(3-4 saniyelik) ses dosyası kaydettim. Kendi kendime “gözlerini kırpmayı unutma!” ve “Uzaklara bak!” diye sesleniyorum (şair burada kendine sesleniyor). Ardından crontab’a iki satır ekledim:

        */10 * * * * mplayer /home/adil/sesler/gozlerinikirp.ogg
        15,45 * * * * mplayer /home/adil/sesler/uzaklarabak.ogg

Böylelikle, her 10 dakikada bir kez gözlerimi kırpmam, her yarım saatte bir kez de ekrandan daha uzak bir mesafeye bakmam için sesli uyarı alıyorum. Şimdilik işe yarıyor, ne çok rahatsız edici ne de işlerimi yapmamı engelleyici.

Yukarıda RSIBreak (ve varsa benzeri yazılımları) kötülemiş gibi oldum ama şu farkın altını çizeyim: Benim çözümüm sadece göz sağlığı için. RSIBreak, oturmadan kaynaklı omuz ve bel rahatsızlıklarını da hedefleyen bir yazılım. O açıdan şans vermekte fayda olabilir ilgilenenler için.

adilga

[1] https://userbase.kde.org/RSIBreak

Not: Yazıyı iki gün önce yazıp kenara koymuştum, arada geçen zamanda hem bir iki arkadaştan fikir aldım hem de RSIBreak’i tekrar kurup kurcaladım biraz. Aslında epeyce özelleştirme imkanı sunuyor yazılım, uyarıların görülme sıklığından zorlayıcılıklarına kadar çeşitli düzenlemeler yapabiliyorsunuz, üstelik sesli uyarı seçeneği de var. Daha önce kullandığım zaman bunlar var mıydı hatırlamıyorum, belki vardı da ben fazla kurcalamamıştım. Şu anki haliyle benim ihtiyacımı giderebilecek durumda aslında. Yine de şimdilik kendi çözümüm benim işimi görüyor, iki gündür iyi geçiniyoruz kendisiyle. Öte yandan, yazıyı paylaştığım bir arkadaş, benim rahatsız olduğum zorlayıcılığın (yani yazılımın sizi ara vermeye zorlaması) aslında sağlık açısından daha faydalı olduğunu düşündüğünü belirtti, kısmen hak vermedim değil. Yine aynı arkadaş, göz sağlığı için başka iki yazılım önerdi, onları da not etmiş olalım buraya:

https://justgetflux.com/
http://jonls.dk/redshift/

Ben bunları henüz denemedim, bir ara denemeye çalışacağım bakalım.

Bir Cevap Yazın

